miércoles, 21 de noviembre de 2007

دانشمندان موفق به تبدیل پوست به سلول پایه شدند

دانشمندان موفق به تبدیل پوست به سلول پایه شدند
سلول های خلق شده توسط تیم ژاپنی
سلول های خلق شده توسط تیم ژاپنی
دو گروه از دانشمندان موفق شده اند سلول پوست انسان را طوری بازبرنامه ریزی کنند که همچون سلول های پایه جنینی رفتار کند. این سلول ها قابلیت بدل شدن به انواع سلول های بدن را دارند.

این پیشرفت نویدبخش دسترسی به منبع سرشار تازه ای از سلول های پایه جهت تحقیق در معالجات تازه برای بسیاری از بیماری ها است.

اهمیت اصلی این دستاورد این است که تحقیقات سلول پایه دیگر به استفاده از جنین انسان وابسته نخواهد بود، مساله ای که به شدت جنجال آفرین بوده است.

نتیجه کار تیم های آمریکایی و ژاپنی در نشریات "ساینس" و "سلول" منعکس شده است.

تا به امروز تصور می شد که تنها سلول های استخراج شده از جنین دارای قابلیت نامحدود برای بدل شدن به 220 نوع سلول بدن انسان از جمله سلول های مغز، قلب و نخاع است.

اما برخی فعالان به استفاده از جنین انسان برای تولید این سلول ها اعتراض دارند، با این استدلال که نابود کردن جنین به نام علم کاری غیراخلاقی است.

در آمریکا دانشمندانی که از بودجه دولت استفاده می کنند فقط به طور محدود حق استفاده از سلول پایه جنینی را دارند.

تیم ژاپنی از یک ترکیب شیمیایی حاوی تنها چهار پروتئین کنترل کننده ژن برای تبدیل فیبروبلست بزرگسالان - سلول پوست که استخراج و کشت آن آسان است - به وضعیتی همچون سلول جنینی استفاده کرد.

سلول های خلق شده شبیه به سلول های پایه جنین بودند - اما نه دقیقا عین آنها - و دانشمندان از آن برای تولید بافت مغز و قلب استفاده کردند.

توده های سلولی پرورش داده شده برای تقلید رفتار عضلات قلب، پس از 12 روز در آزمایشگاه، شروع به تپیدن کردند.

تیم محققان آمریکایی از دانشگاه ویسکانسین-مدیسن، با استفاده از ترکیب کمی متفاوتی از مواد شیمیایی به همین نتیجه دست یافت.

آنها هشت مجموعه تازه سلول پایه را برای استفاده بالقوه در تحقیقات ایجاد کرده اند.

جایگزینی

استفاده از سلول پوست به این معنی است که باید بتوان معالجه را برای هر بیمار شخصی کرد و شانس پس زدن عضو پیوندی را به حداقل رساند.

تکنیک تازه نه فقط نیاز به ایجاد جنین در آزمایشگاه را رفع می کند، بلکه با دقت بیشتری در مقایسه با تکنیک های کنونی کلونینگ (همتاسازی) قابل کنترل است.

پروفسور ایان ویلموت، از دانشگاه ادینبورو، که تیم خالق گوسفند دالی (به شیوه کلونینگ) را در سال 1996 هدایت کرد دستاورد تازه را به معنی یک پیشرفت مهم دانسته است.

با این حال محققان هشدار داده اند که کار بیشتری برای بهبود این فرآیند و اطمینان از ایمنی آن لازم است.

در حال حاضر هر دو تکنیک با معرفی مواد تازه به داخل سلول همراه است، که خطرات بالقوه ای دارد.

پروفسور جیمز تامسون، پژوهشگر، گفت: "سلول های به وجود آمده همه کارهایی که سلول پایه جنینی می کند را انجام می دهد. این (دستاورد) به کلی این رشته علمی را متحول خواهد کرد."

دکتر شینیا یاماناکا، از دانشگاه توکیو، از اعضای تیم تحقیق ژاپنی گفت: "این سلول ها باید در درک مکانیسم بیماری ها و آزمایش داروهای موثر و ایمن خیلی خیلی مفید باشند."

No hay comentarios: