lunes, 3 de diciembre de 2007

ارتباط' میان یک داروی دیابت و شکنندگی استخوان

'ارتباط' میان یک داروی دیابت و شکنندگی استخوان
رزیگلیتازون
رزیگلیتازون در گذشته به مشکلات قلبی ارتباط داده شده است
محققان می گویند یک داروی دیابت نوع 2 که در بسیاری موارد تجویز می شود ممکن است خطر شکنندگی استخوان ها را افزایش دهد.

دانشمندان در آزمایش به روی موش دریافتند که رزیگلیتازون (با نام تجاری آواندیا در بریتانیا) که برای تقویت تاثیر انسولین تجویز می شود ممکن است در فرآیند تشکیل استخوان تداخل کند.

اما دانشمندان در کالیفرنیا طی مقاله ای در نشریه "نیچر مدیسین" افزودند که یافته های آنها می تواند امید به کشف راه های تازه برای کمک به درمان پوکی استخوان را افزایش دهد.

پژوهش های دیگر در گذشته به احتمال ارتباطی میان این دارو و مشکلات قلب اشاره داشت.

سال گذشته در بریتانیا بیش از 5/1 میلیون نسخه برای فروش رزیگلیتازون و داروی دیگری به نام پیوگلیتازون که به شیوه مشابهی عمل می کند پیچیده شد.

تحقیقات تازه در موسسه سالک در شهر لاهویا در جنوب کالیفرنیا اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی عملکرد سلول های تشکیل دهنده استخوان آشکار می کند.

استخوان های بدن بی وقفه درحال نو شدن هستند و سلول هایی به نام اوستیوکلست استخوان ها را نابود کرده و همزمان سلول های دیگری به نام اوسیتوبلست استخوان های تازه می سازند.

لزوم توازن

لازم است توازنی میان این دو فعالیت برقرار باشد تا استخوان ها، سالم و قوی بمانند و در برابر فشار فعالیت های روزانه مقاومت داشته باشند.

آنچه محققان آمریکایی دریافتند این بود که در موش، استفاده از این دارو به فعالیت بیشتر سلول های اوستیوکلست منجر شد، و این توازن را به هم زد و باعث افت چگالی استخوان شد.

وقتی تاثیر ژنتیکی این دارو در موش مسدود شد، عکس این فرآیند اتفاق افتاد به این معنی که سلول های اوستیوکلست دیگر به درستی بالغ نشدند و جرم استخوان افزایش یافت.

آنها نوشتند: "این یافته ها دارای پیامدهای بالقوه کلینیکی هستند، زیرا حاکی از آن است که استفاده درازمدت از رزیگلیتازون در معالجه دیابت نوع 2 ممکن است باعث پوکی استخوان شود."

با این حال آنها گفتند که در بیماری هایی مانند پوکی استخوان (اوستیوپروسیس) و آرتروز رماتیسمی، ممکن است بتوان داروهای دیگری برای معکوس کردن روند ناشی از داروی دیابت ساخت و حتی باعث رشد استخوان های تازه شد.

No hay comentarios: